Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2013

ΖΥΜΑΡΙΚΑ ΜΕ ΑΛΕΥΡΙ ΑΠΟ ΔΙΚΟΚΚΟ ΣΙΤΑΡΙ



ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΟΚΚΟ ΑΛΕΥΡΙ ΖΕΙΑ

Η Ζέα αποτελεί το αρχαιότερο ίσως δημητριακό και βασικό συστατικό της διατροφής των προγόνων μας με αδιαμφισβήτητη θρεπτική αξία, δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι η ετυμολογία της λέξης “ζείδωρος”, δηλαδή αυτός που δωρίζει ζωή, προέρχεται από το εν λόγω δημητριακό.

Η επιστημονική ονομασία της Ζέας είναι «Triticum dicoccum» κι εξωτερικά μοιάζει πολύ με το σιτάρι, έχει όμως διαφορετική θρεπτική σύσταση. Συχνά αναφέρεται ως Ζειά, βρίζα,  όλυρα και Emmer, δεν πρέπει να συγχέεται όμως με το ασπροσίτι, δηλαδή το γερμανικό Dinkel ή τη σίκαλη.


 Η Ζέα είναι εξαιρετικά θρεπτική και περιέχει σημαντικά διατροφικά στοιχεία, χάρη στα οποία υπερέχει έναντι των άλλων δημητριακών. Ειδικότερα, η Ζέα έχει διπλάσια περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και πρωτεΐνες από το σιτάρι.

Θεωρείται ένα από τα πιο υγιεινά και κατάλληλα για τον άνθρωπο δημητριακά.
Περιέχει 40% περισσότερο μαγνήσιο σε σύγκριση με τα άλλα δημητριακά. Το συστατικό αυτό βοηθά στην αντιμετώπιση των κραμπών που εμφανίζονται συνήθως μετά από πολύωρη ποδηλασία. Το μαγνήσιο επιπλέον ενεργοποιεί τις ενζυματικές διαδικασίες του μεταβολισμού.

Επιπρόσθετα, έχει διπλάσια ποσότητα πρωτεϊνών και υψηλή περιεκτικότητα του αμινοξέος λυσίνη και βιταμινών A, B, C και Ε. Η λυσίνη είναι το συστατικό των πρωτεϊνών που αυξάνει την πεπτικότητα τους, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και αποτελεί το βασικό στοιχείο για την ομαλή βιοχημική λειτουργία του εγκεφάλου.
Παράλληλα, η Ζειά έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα γλουτένης, γεγονός που την καθιστά ιδιαίτερα εύπεπτη και δεν φράσει τις αρτηρίες.


Τα Κυματιστά Λαζάνια Σεμίδαλις με αλεύρι από δίκοκκο σιτάρι συμβάλλουν στη διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους.


Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Αυτό σημαίνει ότι απορροφάται αργά και απελευθερώνει μικρή ποσότητα γλυκόζης στο αίμα. Έτσι, μαζί με τις φυτικές ίνες, αυξάνει το αίσθημα του κορεσμού και διατηρεί το αίσθημα της πληρότητας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.


Τα προϊόντα από Ζειά είναι κατά γενική ομολογία πιο εύγευστα, σίγουρα πιο θρεπτικά και συμβάλλουν στη διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους.


Η κύρια διαφορά της με το κοινό, μοντέρνο σιτάρι είναι ότι η Ζειά έχει πιο απλή γενετική δομή. Τα μοντέρνα δημητριακά έχουν υβριδοποιηθεί μέσω πολύχρονων ερευνών. Ο στόχος της υβριδοποίησης είναι η αύξηση της σοδειάς, η αντιμετώπιση των παράσιτων, των καιρικών συνθηκών κλπ. Και πολλοί βέβαια αρχίζουν να αναρωτιούνται εάν αυτή η μακρά ιστορία υβριδοποίησης είναι η εξήγηση για τον αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων με αλλεργίες ή δυσανεξία στην γλουτένη…